Kukkants be a szocialista értékeket őrző, dicsőséges észak-koreai metróba

/
/
9542 megtekintés

Nyomasztó és vezér hű a titokzatos észak-koreai metró.

Ha igazán olcsón szeretnél metrózni, elég Észak-Koreáig utaznod, ahol ugyan turista csak idegenvezetővel veheti igénybe a szolgáltatást, de cserébe csupán 5 koreai wont, átszámítva másfél forintot kell kicsengetni az élményért. Ahhoz, hogy a világ egyik legszebb építészeti stílusában kialakított állomásokat lássa az ember, ez nem egy eget rengető összeg.

 

A phenjani metró kb. 120 méter mélyen közlekedik a föld alatt, éppen olyan távolságban a felszíntől, hogy az akár egy atomcsapást is kibírjon. Az 1973-ban megnyitott alagútrendszert katonai létesítmények összeköttetésére építették, és a 17 állomásból még mai napig is van olyan, ami még az ott élők elől is le van zárva. A lakosság számára is használható két metróvonal, a Cshollima és a Hjoksin összesen 23 km hosszú, állomásait nem földrajzilag, hanem rendszer hű, egyes észak-korai forradalomhoz kötődő kifejezésekkel látták el, mint pl. Bajtárs, Diadal, Győzelem, Dicsfény, Egyesítés, Újjáéledés.

Amíg az ember lejut az óvóhelyként is használható, több, mint 100 méter mélyen közlekedő metrókocsikhoz, 4 perc telik el az életéből, miközben a falakon elhelyezett antik hangszórókból forradalmi dicshimnuszok szólnak.

Az állomások építészeti stílusa különleges, amit Kim Dzsongil kezdett megépíttetni pekingi mintára a Koreai Néphadsereg mozgósításával, kínai és szovjet segítséggel.

Az eredeti metrókocsik Kim Dzsong Il nevének kezdőbetűit viselték, de azóta beújított a koreai állam és 1998 óta Berlinből vásárolt szerelvények közlekednek. A kocsikat átfestették ugyan, de a festések alól előbukkan egy-két graffiti még a német időkből.