10 érdekes tény a repülésről, amiket utasként nem kötnek az orrodra

/
/
36777 megtekintés

Ha sokat repülsz, akkor sem biztos, hogy tudod ezeket az érdekességeket.

Az ember repülőre ül, esetleg annyit van a levegőben, hogy már unja is, és olykor még bele is botlik kérdőjelekbe, amiknek utána jár a neten. Apró furcsaságok jönnek vele szembe a fedélzeten, vagy ha kinéz az apró, lyukakkal csúfított ablakokon, és csak találgat az okokat illetően. Lehet nem lesz válasz a te kérdéseidre, de 10 érdekességre fény derül, amit nem feltétlenül kötnek az ember orrára utasként.

Apró horgok a szárnyakon

Az első ránézésre haszontalan apróság igenis fontos jelentőséggel bír. Akkor van fontos szerepe, ha vészhelyzet adódik, hirtelen a földre kell tenni a pilótának a gépet, és még nem érkezik meg az ajtókhoz a lépcsős személyzet. Az utasoknak a szárnyra kell kimenekülni, amelyeken nincs kapaszkodó és sima felületük miatt még csúsznak is. Ezekbe az apró horgokba drótkötelet fűznek, ami az ajtóhoz rögzítve segíti az utasok biztonságos lépéseit a talaj felé.

Fejsze a pilótafülkében

Gépre felvinni tilos, de nem azért, hogy ne legyen kettő a fedélzeten. A pilótafülkében mindig van legalább egy, hogy vészhelyzet esetén megfékezzenek vele egy tüzet, vagy utat nyissanak, ha elzáródtak az ajtók. A gép törzsén mindig vannak olyan jelölések, amelyek a legoptimálisabb helyeket jelölik egy vészkijárathoz.

Apró lyukak az ablakokon

A repülők ablakai három rétegből állnak, ahol a külsőre nehezedik a nyomás nagy része, a középső réteg pedig akkor jön jól, ha a külső üveg megsérül. A belső üvegre mi rajzolhatunk vagy karcolhatunk, de az apró lyukak a három réteg közötti nyomáskiegyenlítődést segítik, valamint azt, hogy ne párásodjanak a hosszú út alatt.

 

Segédhajtómű

Az APU egy segédhajtómű, de nem vesz részt a gép meghajtásában, hajtómű, de nem állít elő tolóerőt, hanem energiát szolgáltat. Elsődleges célja a hajtóművek indításához szükséges energia biztosítása, továbbá míg a hajtóművek állnak, a gép egyéb rendszereihez (világítás, műszerek, stb.) biztosítja a tápellátást. Felépítésében a rendes sugárhajtóművekhez hasonló gázturbina, mely a gép farokrészében található, a kipufogója pedig rendszerint a gép végében található.

Légi marsall a gépeken

A felfegyverzett légi marsallok az utasok között, civil ruhában, a laikusok számára észrevétlenül foglalnak helyet valahol a pilótafülkéhez legközelebb eső sorokban. Erre azért van szükség, hogy fegyveres támadás esetén minél gyorsabban be tudjanak avatkozni a pilóták védelmében. Adatok szerint azonban egyre kevesebb van belőlük, így sokszor a fedélzeten sincsenek, ha netalántán szükség lenne rájuk. De már maga a tudat is biztonságot nyújt, hogy talán ott vannak, de a valóságban mégsem.