Ez a katonai UAZ 20 kiló fát fogyaszt százon, avagy itt a gép, ha jön a világ vége

/
/
9342 megtekintés

Szergej ma már nem költ benzinre, mégis vígan járja az erdőket az UAZ volánja mögött. Ha kell baltával tankol.

Ha minden kötél szakad, és a kőolajból nyert üzemanyag nem opció, akkor akár az út széléről szedett rőzse is alkalmas lehet belső égésű motor működtetésére. Csak egy kis átalakítás kell hozzá. Ehhez csupán egy fagázgenerátort kell az autóra barkácsolni, majd jöhet a tűzcsiholás. A módszer megjelenése az 1930-as évekre tehető, a II. világháború ínséges, benzinhiányos éveiben pedig robbanásszerűen terjedni kezdett, csak Németországban közel 500 ezer gépjárműre szereltek fagázgenerátort.

A fagáz magas, legalább 7-800 Celsius-fokos hőmérsékleten, korlátozott mennyiségű oxigén felhasználása mellett lezajló tökéletlen égés következtében jön létre. A folyamat során az égés alapanyagául szolgáló fából (vagy egyéb biomasszából) különféle gázok szabadulnak fel, melyek közül számos éghető, így a keletkezett magas hőmérsékletű keverék a lehűtést és szűrést követően felhasználható a benzinüzemű motorokban.

Az UAZ úgyis leginkább erdőn, mezőn közlekedik, ahol akad elég korhadó faanyag a tápláláshoz. Több, mint benzinkút, így ez az átalakítás praktikus megoldás, de azért vannak hátulütői. A fogyasztás 20 kilogramm fa száz kilométerenként, de a gáz összetétele miatt érdemes 3 ezer kilométerenként olajat is cserélni. Az ötletet megvalósító Szergej elmondása szerint 300 dollárból sikerült összehozni a fagázas UAZ-t.

Bár itthon tökéletesen illegális lenne a gép, azért igény az volna rá? Ti járnátok egy ilyennel?