Ilyen egy méretes, férfias célszerszám, a KrAZ 255B, ne állj a kapu elé jeligével

/
/
4938 megtekintés

A nagy gengersemleges új világban azért jó, hogy akadnak olyan régi dolgok, amiket könnyű besorolni. A KrAZ például egy ilyen darab.

A laktanya legnagyobb, legimpozánsabb járgánya az 1969-ben gyártásba került típus. A legenda szerint V12-es harckocsimotor dolgozott benne, igazából inkább 15 literes V8-as, 260 lóerős dízel mozgatta felénk ezeket a szörnyeket. Bár az igaz, hogy volt valami közük a tankokhoz, leginkább az, hogy a megszámlálhatatlan kerekű tréleren ők vontatták őket, ha kellett.

A KrAZ 255B a Szovjet Hadsereg és a Varsói Szerződés országainak legnagyobb hatkerék hajtású teherautója. Alváza U-hossztartókból és öt kereszttartóból felépített létraváz. Elől a motor, mögötte a favázas, lemezborításos, 1+2 személyes fülke található. Rakfelülete fémszerkezetű, a végfala nyitható, a leszerelhető oldalfalak lenyitható üléseket tartalmaznak. A mellső felfüggesztésbe teleszkópos lengéscsillapítót, a hátsó lengőkaros felfüggesztésbe hat darab lengőkart építettek.

Kormányzása szervóberendezéssel történik. Osztóműve tartalmazza a felezőt, a tengelyközi differenciálművet, és a csörlő kihajtását is. A sebességváltónak egyedül az első fokozata nem szinkronizált. KrAZ-255-PMP néven pontonszállító, KrAZ-255-TMM néven hídvető, és más, speciális változatait is gyártották.

De hogy milyen vezetni, azt leginkább Winkler Róbert archív anyagából tudhatjuk meg: “Ha nincs gond az üzemanyag-ellátással, a V8-as azonnal beugrik, ahogy egy jó direktbefecskendezős dízelnek kell. S teszi ezt akár mínusz húsz-harminc fokban is, ahogy egy jó OROSZ dízelnek kell.

A váltó már nem egyszerű szerkezet – illetve az: hihetetlen hosszú utakon jár, indulásnál kicsit recseg-ropog, de felváltásoknál is célszerű még kuplunghasználat mellett is belőni füllel, hogy passzol-e a motor fordulatszáma a kapcsolni kívánt sebességhez. Ha jól el tudjuk találni a ritmust, menet közben a KRAZ akár kuplung nélkül is használható.

Az YMZ-238 kódjelű, hajókban is használt, felülszelepelt négyütemű dízelmotor szűk fordulatszámtartományban dolgozik, 215 lóerejét 2100-as fordulaton adja le és 1500/perc körül áll rendelkezésre a 800 newtonméteres csúcsnyomaték. A formája, robusztussága, a látványosan sok igazi, nehéz vas, a hangulat, ahogy nehéz munkát végző gép és ember összeforr: jó érzés körüljárni, jó érzés vezetni a dögöt.” – totalcar.hu

Legjobb komment a videó alatt: “A KrAZ-nak gyakorlatilag egyetlen ellenfele van: az üzemanyag rendszerbe bejutó levegő, más nem igazán állítja meg. 🙂 Katonaként szerettük ezeket a vasakat, a 4320-as Uralt és a GA3 66-osokat vezetni és javítani is. A Kra3-zal egyetlen bajunk volt, az hogy nem valami fordulékony ami érthető a nagy tengelytáv és az első hajtás miatt, így szűk volt műhelybe állítani és a telephelyeken forgolódni vele. Sokkal inkább azért kellett oda figyelni rájuk, mert mindenhol csináltak maguknak helyet. A műhely falai ostya módján törtek volna ha neki koppanva kicsit lezúzta volna vele a lökhárító festését.”

Egy jól karbantartott KrAZ elvileg beéri 40 liter gázolajjal is százon, amiért cserébe brutális terheket visz el a hátán (vagy farönköket, panelházblokkokat vontatott), szinte bármilyen terepen.