Ők a világtörténelem legjei hajó kategóriában

/
/
6284 megtekintés

A világban már nem léteznek leküzdhetetlen távolságok, mozdíthatatlan súlyok. Repülővel ugyan gyorsan és egyszerűen el lehet jutni bármerre, azonban az egyik legrégebbi közlekedési eszköz a hajó. Többféle típusa létezik, de az ember mindig a világ legjeire kíváncsi. Ez a 10 hajó tényleg minden tekintetben lenyűgöz.

CMA CGM Marco Polo – A világ egyik legnagyobb konténerszállító hajója egyszerre 16.020 konténert tud szállítani, ezzel lefölözi az Emma Maersk óriást, ami rekorder volt 14770 konténerrel. A hajó hossza 396 méter (hosszabb, mint 5 db Airbus A380-as egymás mögé állítva), szélessége 54 méter, saját tömege 187.625 tonna, így ez az egyik legnagyobb ember által épített jármű. Aki látni szeretné ezt a nem mindennapi gigászt, az Hamburg kikötőjében megtekintheti.

image001
CMA CGM Marco Polo

 

Fjord – A 2000-ben épült holland hajó bármit elszállít, amit éppen rábíznak, bár specialitása a rendkívül nehéz ipari szerkezetek. A 159,24 méter hosszú hajó 24.800 tonnát nyom, szélessége pedig 45 méter. Az ilyen hajók érdekességei, hogy képesek a vízben alámerülni, hogy a vízen sérült, esetleg a vízen lévő fúrótornyokat, egyéb rakományokat a ballaszt tartályok vízzel való elárasztásával, azok alá merülve vegyék fel a szállítmányt. Otthona a Rotterdami kikötő.

image002
Fjord

 

MS Allure of the Seas – A 220 ezer tonnás hajó 360 méter hosszú, 64 méter széles és a vízszinttől számítva 65 méter magas. A 6296 főre tervezett (ebből 2384 fő a legénységé) hajó építése költsége 1,2 milliárd dollár volt, utazósebessége a 40 km/h-t is meghaladja. A hajó utasai számára 16 fedélzet, 24 db lift és 2700 kabin áll rendelkezésre. Részletesebben itt.

image003
MS Allure of the Seas

 

Pierre Guillaumat – Az 1977-ben épült óriás tankerhajó 1983-ig szolgálta francia hazáját. A 275 ezer tonnás, folyékony jóságot szállító hajó 414,23 méter hosszú, 63 méter széles, merülése majdnem 29 méteres. Ha minden tartálya tele, össztömege eléri az 555 ezer tonnát. 65 ezer lóerejével 677 ezer köbméter üzemanyagot volt képes szállítani. A 6 évig aktív tanker nevét egy francia politikusról kapta.

ship1
Pierre Guillaumat

 

Seawise Giant – A hajó 1979-ben készült el, és talán a legkalandosabb utat járta be, amit egy tanker megélhet. Egy görög mágnás rendelte, de mivel nem tudta kifizetni az építési árat, egy japán céghez került a monstrum, aki a Seawise Giant (Tenger bölcs óriása) nevet adta neki. Már az első vízre bocsátás után gondok jelentkeztek a hajótesttel, ezért 2 évig még javítási munkálatokat végeztek rajta. A hajó teste akkora volt, hogy sem a La Manche-, sem a Panama, sem a Szuezi-csatornán nem volt képes áthaladni, ezért csak az elérhető amerikai és a közel-kelet partjaihoz szállított olajat.

1988-ban iraki repülőgépek megtámadtak egy iráni fúrótornyot, amiben a hajó megsérült és elsüllyedt a Hormuzi-szoros sekély vizében. A hajót megjavították ugyan, de innentől kezdve több névváltáson és tulajdonos kézen ment át, amíg végül már a part mellett horgonyzó tároló szerepét sem tölthette be. Utolsó útjára ‘Mont’ névre keresztelték, majd egy indiai hajóbontó telepre vitték.

A bontást 2010-ben kezdték meg. A 458.45 méter hosszú, 68.8 méter széles, 29.8 méter magas tanker merülési mélysége 24.61 méter volt, saját tömege pedig elérte a 657 ezer tonnát. Az 50 ezer lóerős szörnyeteg 564.763 tonna olaj (3.166.353 hordó olaj) szállítására volt képes.

ship2
Seawise Giant

 

Barzan – A máltai felségjelű hajó Dél-korában épült 2015-ben. A majdnem 200 ezer tonnás konténerszállító hajó 400 méter hosszú, 58,6 méter széles, 16 méteres merülésű. A 21 ezer lóerővel megáldott hajó 42 km/h-s sebességre és 18.800 konténer elszállítására képes. Kategóriájában nem csak a legnagyobb, hanem az egyik legkevesebb szén-dioxid kibocsátású monstrum is. A hajót egy arab cég építette, a Barzan név magaslatot jelent. A szó azokra a Katari tornyokra utal, amit Mohammed bin Jassim Al-Thani sejk építtetett 1910-ben.

ship4
Barzan

 

MV Blue Marlin – A 2000-ben épült Blue Marlin egy hajószállító hajó, ami képes a vízben alámerülni, hogy bármilyen rakományt elszállíthasson. A 224,8 méter hosszú, 42 méter széles, 13,3 méter merülésű hajó 56.000 tonna vízkiszorítású. Majdnem 30 méterre képes alámerülni, súlya rakományával együtt elérheti a 76 ezer tonnát. A 26,9 km/h-s sebességre képes hajó akár 45 ezer km-es távolságokat is megtehet. Szállított már rádió antennákat, megsérült amerikai hadihajót (USS Cole), és 2004-ben a világ legnagyobb félig merülő fúrószigetét is, a 60.000 tonnás Thunder Horse-t, amit 28 ezer km távolságban szállított el a koreai Okpotól, a texasi Corpus Christi-ig.

ship6
MV Blue Marlin

 

RMS Queen Mary 2 – A hajó 2003-ban épült, ami akkor minden tekintetben a világ legnagyobb utasszállító hajójának számított. Nevét II. Erzsébet brit királynő nagyanyjáról kapta. A 345 méter hosszú, 45 méter széles hajó 72 méter magas, 10 méteres merülésű és 76 ezer tonnás. Legnagyobb terhelhetősége 151.400 tonna, sebessége pedig majdnem eléri a 60 km/h-t (55,56 km/h). A 2620 férőhellyel felszerelt hajó 157 ezer lóerővel szeli a vizeket.

ship8
RMS Queen Mary 2

 

Pioneering Spirit – A 2013-ban Dél-Koreában vízre bocsátott hajó nem luxus óceánjáró, vagy egy repülőgép hordozó, hanem egy olyan hajó, amit más hatalmas hajók szétbontására terveztek. A 400 ezer tonnás monstrum 900 ezer tonna összsúlyra van tervezve több mint 2 milliárd dollárból. A hajó 382 méter hosszú, 124 méter széles és 30 méteres merülésre képes.

ship9
Pioneering Spirit

 

USS – Enterprise – A világ első nukleáris repülőgép hordozó hajóját 1960-ban bocsátották vízre, majd egy évre rá állt az amerikai hadsereg szolgálatába. Kicsivel több, mint 50 év szolgálat után vonták ki a forgalomból, majd vált múzeummá. Az egyik leghosszabb hadihajó a maga 342,3 méterével. A 93.500 tonnás óriás 40,5 méter széles, 12 méteres merülésű, a 8 db atomreaktornak és 4 db gőzturbinájának hála korlátlan hatótávolságú. Az egykor 4600 fővel szolgáló hajó több háborús konfliktusban is részt vett.

ship10
USS Enterprise